HET BEGIN.

Jack van Raamsdonk word geboren op 1 oktober 1963 op Herven in 's-Hertogenbosch, vlakbij de Maas en midden in de weilanden en zicht op de trots van Den Bosch, de St-Jan.

Jack zijn vader Koos van Raamsdonk was jarenlang tenorsaxofonist bij de bekende band The Bolero's waar o.a ook Christ en Jo Hoedemakers, Piet doomernick, Nico Damen en Ton v.d Dungen bij speelde.
Toen Jack nog heel klein was stond zijn leven al in het teken van de muziek, hij hoorde natuurlijk niets anders dan de klanken van vooral The Bolero's en veel nederlandstalige muziek, wat ook altijd een basis zou blijven in zijn carriere.
Op herven waar Jack toen woonde werden al deals gemaakt voor plaatopnamens van The Bolero's, de producer was de bekende Musicus Frans Kerkhof en de platenfirma was Dureco.

Als kind kreeg Jack de kans om natuurlijk ook muzieklessen te gaan volgen en dat ging hem vooral in het begin niet altijd goed af, het duurde hem allemaal te lang maar na diverse instrumenten bespeeld te hebben verloor hij zijn hart tenslotte aan Het drumstel.
Op zijn zevende jaar kochten zijn vader en moeder een drumstel voor Jack, dat was bij de muziekzaak van Frans Kerkhof die ook de platen van The Bolero's produceerde, Jack was door het dolle heen en vanaf dat moment was zijn voorbeeld Christ Hoedemakers die bij zijn vader als drummer speelde, alleen had christ altijd het probleem dat hij nooit serieus kon zijn, overal kwam humor aan te pas en dat Jack zijn vader Koos en Christ Hoedemakers dan ook een clowns duo vormde onder de naam The Cowams was dan ook geen toeval.

Nadat Jack spelenderwijs bezig was met drummen werd het toch allemaal wat serieuzer voor hem in de muziek, hij wist immers al diep in zijn hart dat daar de toekomst voor hem lag en dat hij ooit net als zijn vader in een band wou gaan spelen.
De eerste drumleraar van Jack was Jo Manen, van hem leerde Jack vooral de wat oudere ritmes zoals een foxtrot, polka, mazurka, veleta enz enz, dit ging hem echter allemaal vrij makkelijk af en dus werd er gekozen voor een stapje hoger en kwam Jack terecht in Tilburg bij Jos v.d Dries, Jos leerde Jack vooral het lezen van muziek en was nog niet van plan om er een drumstel bij te halen, Jack moest met twee stokken op een bekleed krukje slaan wat natuurlijk snel gaat vervelen, maar de aanhouder wint en het heeft wel degelijk bijgedragen aan de techniek die Jack later zou gaan beheersen.
Na Jos v.d Dries kwamen de broers Huub en Theo Jansen in beeld, Huub had het te druk om vaste afspraken te maken omdat hij speelde bij The Dutch Swing College Band en dus werd Theo de leraar van Jack, van Theo leerde Jack vooral de techniek die hij zo graag wou beheersen, het is dan ook niet verwonderlijk dat Jack van Raamsdonk in zijn Bands een voortreffelijke Show drummer werd.



DE EERSTE OPTREDENS.

Toen Jack van Raamsdonk een jaar of negen was zong hij al liedjes van o.a Jan Boezeroen, die toen heel populair was. Als hij ergens was waar zijn vader moest spelen met The Bolero's hoefde alleen de drummer maar mee te spelen, Jack zong dan het nummer Ze zeggen......
Omdat de interesse van Jack heel diep ging in de artiestenwereld en vooral interesse had voor Henk Elsink, Wim Sonneveld en Andre van Duin probeerde hij zo jong als hij nog was een komische ect in te studeren, op negenjarige leeftijd had hij zijn eerste optreden met een imitatie van Henk Elsink's Kleine Johanna.Nadat dit eerste optreden erop zat vonden de mensen het natuurlijk wel leuk dat zo'n klein ventje gek stond te doen en volgden er snel meer optredens o.a een cabaret voorstelling in een verzorgingshuis in Den Bosch waar er ongeveer acht van gespeeld zijn.
Natuurlijk bleef Jack werken aan nieuwe ideeen en vervolgens was hij op jonge leeftijd al een perfecte bandparodist die iedere week van huis was om toen al met alle bekende nederlandse artiesen op te treden.Jack trad op onder de naam, Jacky Jones.



BOB VRIELING

Als kind ging Jack samen met zijn vader altijd op zoek naar live muziek, terwijl Jack zijn vrienden buiten aan het spelen waren vond hij het altijd nuttiger om zijn tijd te steken in zijn droom: Artiest worden.
Jack zijn vader werkte op de Isabella-kazerne in Vught en omdat de militairen ook wat ontspanning nodig hadden werden veel bekende artiesten geboekt, de Andre van Duin reveu, de Mounties show, Teach-in, Donna Lynton, Roberto Romano, Rosy en Andres, het Cocktail trio.
Jack mocht altijd mee tijdens deze optredens en stond buiten al op de artiesten te wachten om hun koffers te mogen dragen dus kunnen we wel zeggen dat hij echt helemaal onder aan de ladder begonnen is.
Tijdens een kermis in het plaatsje Nieuwkuyk kwamen Jack en zijn vader terecht bij Dancing de Ster, hier werd zondags met de kermis een show gegeven waar een keur aan artiesten optraden, later hoorde Jack en zijn vader dat er drie keer in de week shows waren dus dat was voor hun natuurlijk smullen.
Zijn vader zette Jack altijd af bij de Ster want die had het natuurlijk allemaal wel een keer gezien en die snapte ook niet meer wat zijn zoon bezielde om altijd maar naar dezelfde shows te gaan kijken.
Op een avond ging Jack voor de zoveelste keer kijken naar een show en het bleek dat de presentator van die avond Harry Touw niet kwam maar iemand anders, omdat Jack altijd vrij vroeg was en hij toevallig op het toilet stond kwam er een lange man naast hem staan die aan Jack vroeg of hij niet al op bed hoorde te liggen, Jack vertelde hem in een hele korte zin van zijn droom en hij vroeg aan Jack of hij hem even wilde helpen, het bleek de presentator te zijn van die avond Bob Vrieling, Jack mocht kabels mee aansluiten en de microfoon testen op dat mooie toneel, vanaf dat moment heeft Bob Vrieling een hele belangrijke rol gespeeld in Jack z'n leven, hij nam hem steeds vaker mee naar optredens en voor Jack het wist was hij langzamerhand geluidstechnicus aan het worden en omdat zijn vader en moeder gingen scheiden ontfermde Bob Vrieling zich heel goed over Jack, hij was vaak bij hem thuis in Arnhem en leerde de harde wereld van het artiesten bestaan echt kennen.
Omdat zijn hart in de muziek lag en Jack veel bij Bob Vrieling was kreeg hij uiteindelijk veel problemen op school, hij deed inmiddels het geluid bij shows in de Ster en omdat er ook 's-middags shows waren moest er natuurlijk gespijbeld worden, Jack schreef zelf briefjes en dat kwam vrijwel altijd geloofwaardig over tot hij uitendelijk tegen de lamp aan liep, de leraren van zijn school hadden een personeelsavond en gingen gezellig naar...jawel de Ster, tijdens de show vroeg Bob Vrieling een applaus voor de man van het geluid en vertelde er vrolijk bij dat Jack pas dertien was en dat Jack nooit verstek liet gaan tijdens zijn werkzaamheden bij de Ster, een schorsing en problemen met de leerplicht ambtenaren volgde, Jack beloofde beterschap maar was in zijn achterhoofd al weer bezig om plannen te bedenken om te spijbelen.
Als ik Jack vraag om wat mooie momenten naar voren te halen tijdens zijn periode bij Bob Vrieling duiken er namen op die ooit heel beroemd waren in Nederland. Jack kon goed overweg met de Zangeres zonder naam en haar man Sjo, Sjo nam Jack regelmatig mee naar het voetballen en hij stopte Jack altijd een fooitje toe als het geluid weer lekker was, fooi kreeg Jack trouwens van veel artiesten, Conny vandenbosch, Rita Hovink, de Mounties, Nico Haak, Mieke, Marty en het zullen er ongetwijfeld nog meer zijn geweest.Alleen John Woodhouse was altijd een krent, die had echt sterallures en viel dan ook bij veel artiesten niet zo in goede aarde.
Jack weet nog dat hij van de inmiddels overleden man van Ria Valk Herman schoenen kreeg en van Vader Abraham een Smurf, dit zijn zo'n mooie momenten geweest die voor Jack veel meer betekende als braaf naar school gaan.
Grote voorbeelden voor Jack in deze tijd waren;Ben Cramer, Andre van Duin, The Shuffles, Silvio en Ferrari.



1978.

1978, Dit is het jaar dat Jack van Raamsdonk in zijn eerste orkestje gaat spelen, Jack zijn vader wist ook niet meer wat hij met hem aan moest maar gelukkig was hij wel een van de weinige die zijn zoon begreep en dus zei hij dat het maar moest gaan gebeuren.
Jack kwam terecht bij dans en show orkest Sunlight Music, alhoewel Jack pas veertien was had hij gezegt dat hij achtien was en tijdens de solicitatie werd Jack direct aangenomen, later kwamen ze er natuurlijk achter dat hij jonger was maar dat was toen geen probleem meer.
Sunlight was een mooi orkest, mooie kleding, goede muziek en toffe jongens, de bezetting toen Jack er bij kwam was Leo Gloudemans, Dores van Gils, Cor Huygens en Jack van Raamsdonk.
Sunlight speelde veel dansavonden en begeleide later veel hollandse artiesen waaronder o.a Theo Diepenbrock, Saskia en Serge, Jan Boezeroen, de Kermisklanten en vele anderen.
Na wat wisselingen en wat meningsverschillen besloot Jack het na anderhalf jaar voor gezien te houden bij Sunlight, direct nadat dit bekent was geworden kwamen de aanbiedingen binnen en het zag er naar uit dat Jack zou gaan spelen bij het show orkest van Koos van Beurden, Jack viel al regelmatig in bij dit orkest tijdens shows in de Brouwershoeve in Nistelrode met o.a Jaqeus herb, de Twee pinten en Frank en Mirella. De overgang naar dit orkest ging echter niet door omdat Koos van Beurden ziek werd en uiteindelijk is overleden, uiteindelijk is Jack in gaan vallen bij The Bolero's, het orkest van zijn vader.
Na ongeveer vier maanden bij The Bolero's gespeeld te hebben belde Leo Gloudemans van Sunlight op of Jack niet alsnog terug wou komen, ze hadden veel werk en er waren kermissen aangenomen die ze niet af wilde zeggen en ze konden geen passende drummer vinden, na overleg met The Bolero's is Jack met onmiddelijke ingang weer bij Sunlight gaan spelen.
Na vier maanden afwezigheid speelde Jack weer bij Sunlight, reizen door het hele land met name de achterhoek werd veel bezocht en daar speelde sunlight dan veel samen met Les Gigales, hier speelde ook Arne Jansen bij als zanger. Inmiddels had Sunlight een nieuwe toetstenman aangetrokken, Frank Damen, hij was nog een achterneef van Jack en er werd lekker gespeeld.
Na weer een klein jaar bij Sunlight gespeeld te hebben waren er inmiddels weer wat problemen die voornamelijk met ämoureuze escapada''s te maken hadden, en omdat Jack nog best groen was wou hij alleen maar lekker muziek maken.



EXIT.

In 1982 gaat Jack spelen bij de formatie Exit, deze band zat een beetje tussen de Hardrock en het top 40 werk in. Toen Jack ging spelen bij Exit bestond deze uit, Jack Willemse, Wout v.d Akker, Paul v Schayk, Ad Verbeek en Jack van Raamsdonk.
Exit repeteerde in die tijd in een boerenschuur in Rosmalen, ze hadden weinig werk maar tijdens de repetities was het altijd feest en menig kratje bier moest het ontgelden.
Tijdens de beginperiode dat Jack bij Exit ging spelen draaide hij ook regelmatig platen bij een groot piratenstation in Den Bosch, Radio Perlee, tijdens zijn progamma's zong hij altijd mee met het nummer, Oh schone Jonkvrouw, een lied over twee ridders die strijden om een vrouw. Er kwam bij de plaatselijke platenzaak van Hans van Liempt vraag naar dit nummer en Hans adviseerde Jack om dit nummer op te gaan nemen, Jack liep al met plannen rond tijdens zijn periode bij Sunlight maar dat is er nooit van gekomen dus ging hij met de boy's van Exit om de tafel, in het begin waren ze niet zo gretig om dat nummer op te nemen omdat het natuurlijk in het piraten circuit zat maar na lang aandringen en een goede hoop op wat werk besloot iedereen om mee te doen alleen moest er nog een B-kant geschreven worden.
Na een paar weken kwam Jack Willemse met een regelrechte smartlap aanzetten, er werd wat uitgeprobeerd tijdens de repetities en de B-kant was geboren onder de naam, 'Kom bij me terug.
Toen Exit er klaar voor was werd er een studio besproken, dit werd uiteindelijk de studio van Johnny Hoes in Weert, Exit moest vijfentwintighonderd gulden betalen voor vijfhonderd singles en vijf uur studio.
De opnamens vonden plaats in de avonduren, de reis naar Limburg werd al ingezegend met het nuttigen van diverse consumpties om alvast in de sfeer te komen, toen ze bij Johnny Hoes aankwamen was er nog niemand dus buiten voor een gesloten deur werd er maar op gedronken, uiteindelijk arriveerde een man op de fiets met een cowboyhoed om de deur open te maken, Fred Limpens was zijn naam en de mannen van exit wisten dus helemaal niet dat deze man ooit nog met de Bee gees gewerkt had maar lagen wel blauw van de combinatie fiets/cowboy.
Nadat de betreffende spullen uit de bus gehaald waren kwam ook de technicus aan bij studio 2, zijn naam was Erwin Musper en hij zou de opnamensessie leiden, de opnamens begonnen met drums en voetbas, dus Jack was als drummer snel klaar, alleen de man die het laatste aan de beurt was lag inmiddels erg zat in de bus te slapen, het was de saxofonist en die blies zo vals dat wij dachten dat het niets was alleen dachten ze er bij Johnny Hoes anders over want de oorspronkelijke B-kant Kom bij me terug werd een A-kant en werd een regelrechte hit, mede door die bijzondere solo van Ad Verbeek.

Tijdens de carnaval van 1983 zat jack samen met Wout v.d Akker te spelen in een buurthuis in een volkswijk in Den Bosch, tijdens dit optreden kregen ze te horen dat Exit uitgenodigd was om te komen spelen in een live uitzending van, 'Nederland Muziekland, dit was natuurlijk een geschenk uit de hemel want dat betekende dat er waarschijnlijk werk zou gaan komen en dat was een goede gedachten want na de uitzending van Nederland Muziekland volgde veel en veel meer o.a Op volle toeren, Los vast en Vara's artiestencafe. Een mooi verhaal is wel dat ze bij de Vara mensen vroegen van gescheiden ouders die wat kwamen vertellen bij de uitzending van Sonja Barend maar ze kregen weinig aanmeldingen dus was Jack wel in voor een geintje, toevallig zijn Jack z'n ouders gescheiden dus dat klopte wel, hij zou zevenhonderdvijftig gulden krijgen voor zijn verhaal als hij live in de uitzending van Sonja Barend kwam, dat wou Jack wel doen, alleen toen hij daadwerkelijk aan het woord was sprak hij bijna niet over zijn ouders maar wel over Exit en dat viel natuurlijk goed verkeerd bij Sonja lief dus werd het gesprek snel afgebroken en kon Jacky naar huis, overigens wel met het beloofde geld.
Bij Johnny Hoes mocht Exit een hele l.p opnemen, dit was best uniek omdat het allemaal zo snel was gegaan, ook Jack droeg op jonge leeftijd al bij aan het schrijven van teksten, Het meisje uit m'n dromen, Nu je weg bent, Het einde van een lied en Rock 'n roll in de tent kwamen van zijn hand af, tijdens de opnamens was ook Doe Maar aan het opnemen en ze werden goed bevriend met Exit mede ook omdat het allemaal hele gewone jongens waren
Exit speelde opeens in heel Nederland, Belgie en Duitsland, er werd een nieuwe dure geluidsinstalatie aangeschaft van honderdvijftigduizend gulden dus dat betekende meer als een jaar voor niks spelen, het maakte Exit niet uit want voor 1 avond spelen bleven ze vlot drie dagen weg, alleen maar lachen, gieren en brullen, laatst nog vertelde een ouwe fan van Exit dat ze zaten te spelen op een boot, tijdens de drumsolo sprong Jack over zijn drumstel en dook zo het water in, wat achteraf heel ondiep bleek te zijn, een campingeigenaar uit Cromvoirt vertelde dat hij op een avond Exit had geboekt, de mensen hadden een koud en warm buffet besteld alleen toen het gordijn open ging en de gasten uitgenodigt werden om te gaan eten zaten de boy's van Exit al vrolijk te eten en waren ze een partijtje basketbal aan het spelen met de stokbroden, van mijn camping af en nooit meer erop, als klap op de vuurpijl werd er 's-nachts nog een tentje vastgebonden aan de bus dus lachen lachen lachen.
Er kwamen langzamerhand ook wat wisselingen bij Exit, Ad Verbeek stopte ermee omdat de rest beroeps werd en ze gingen met vieren verder, op een gegeven moment besloot Jack Willemse om niet verder te gaan met Paul van Schayk en door dat ontslag had ook Wout v.d Akker geen zin meer en uiteindelijk werden ze vervangen door Hans kerkhof en Roy de Windt.
Door de wisselingen was ook de succes formule van slag af en alhoewel Exit live veel beter was geworden bleven de hits uit en begon iedereen naar wat succesjes te zoeken.
Ondertussen werd Jack ook regelmatig gevraagd voor studio opnamens voor andere artiesten in te spelen, dit was het begin voor Jack aan een lange weg in de studiowereld, omdat Jack in het begin erg onzeker was huurde hij altijd eerst de studio van Ad Damen in Den Bosch, hij voelde zich daar prettig en kon lekker een dag gaan zitten opnemen zodat hij zeker goed voor de dag zou komen. In deze zelfde studio van Ad Damen werd in 1986 ook een solo single van Jack opgenomen, een oud nummer van Peter Waaldrecht, Ik hou van jou, op aanraden van producer Herman Smits deed Jack dat omdat hij het nummer altijd bij Exit zong en een bepaalde chemie overbracht bij het publiek, het werd een mooie plaat met een een goed arrangement van Henk Wouters en goede studiobegeleiding van Ad Damen, het nummer werd veelvuldig gedraaid op de radio en iedereen steunde Jack, behalve de leiding van Exit, Jack kreeg te horen dat Jack Willemse niet verder wou met hem en hij werd ontslagen terwijl dit succes alleen maar bijdroeg aan het werk dat Exit weer zou overhouden.
Toen tijdens de repetitie verteld werd dat Jack van Raamsdonk nog drie maanden zou spelen en daarna ontslag kreeg stopte ook de medecollega's van Jack ermee omdat ze het niet fair vonden over de manier waarop Jack werd ontslagen.
Na zijn ontslag bij Exit ging Jack korte tijd later spelen bij de formatie:'Gamble waar hij nu nog steeds af en toe mee werkt, ook kwam Jack weer terecht bij Bob Vrieling die hem onderbracht bij Bobbejaanland waar Jack meerdere shows op een dag deed.



DE STUDIO.

Omdat Jack altijd al een tik had van studio's kocht hij een viersporenrecorder van Anton v.d Heyden, Jack had een mooie ruimte laten bouwen achter zijn toemalige huis en vertelde aan zijn muzikale vrienden dat hij een studio had, Rene Froger was een van zijn eerste klanten, Jack en Rene voetbalden samen in een artiestenelftal en Jack verkocht Rene wel eens voor 350 gulden, een cafe in Den Bosch vond dat te duur en dus werd het 250 gulden, Toen Jack en Rene daar aan kwamen was er nog niks te doen en die kastelein zei tegen Rene:Kom over een uur maar terug.
Onvoorstelbaar he? Maar Rene deed het nog ook.
De studio van Jack begon al snel grotere vormen te krijgen en hij nam voor veel artiesten op.
In de jaren die voorbij gingen leerde Jack, Jack Jersey kennen, dit klikte onmiddelijk en Jack ging samen met Jack Jersey diverse projecten starten en deze samenwerking duurde bijna zeven jaar, Jack van Raamsdonk zegt ontzettend veel geleerd te hebben van Jack Jersey en hij heeft hem leren kennen als een man die helemaal niet zo stoer was als hij wel leek in de media, Jack Jersey was een man die wist wat hij wou, iemand die nooit alleen ergens naar toe ging en een artiest die voor veel artiesten en producers heel veel inspiratie heeft achtergelaten.
Jack van Raamsdonk speelde ook regelmatig bij live opredens van Jack Jersey als drummer bij The Cross Family, hij maakte een tour met Jack Jersey in de voormalige DDR.
Het studiowerk thuis en in den lande ging ook maar door en Jack vond het op den duur ook leuker om in de studio te werken in plaats van op te treden en omdat er langzamerhand steeds meer soundmixartiesten opkwamen zetten ging de klant niet meer voor kwaliteit maar voor de goedkopere artiesten en dat is vandaag de dag gelukkig weer een beetje bij aan het trekken.
Ondertussen bleven er gelukkig ook mensen in de studio komen die wel verstand van het vak hadden, Dries Holten (Andres) en Cees Vermeulen zijn twee van die vakmensen waar Jack tot de dag van vandaag nog altijd een goed contact mee heeft.



DE KLAP.

In 1991, Jack speelt geen hele week meer in een orkest dus werkt hij bij een benzinestation in Den Bosch.
Op een avond terwijl Jack de kas op zit te maken word hij overvallen door iemand die een pistool op hem richt, Jack bukt om de kluis open te maken en terwijl hij dat aan het doen is loopt de overvaller achter de toonbank en slaat Jack van achteren neer, Jack valt bewusteloos maar hij had al op de alarmknop geduwd dus ook buiten ging het alarm af, in plaats dat later toen de overvaller al weg was de toegesnelde omwonenden hem hielpen pikte ze nog even zijn sigarettenvoorraad.
Jack hield aan dit misdrijf een forse hersenbeschadiging over en zal daar voor de rest van zijn leven mee moeten leren leven.
Ook prive ging het Jack niet voor de wind, hij liet alles achter en viel in een zwart gat, alleen zijn studio kon hij redden en deze bracht hij onder in een bedrijfspand waar hij zich 's-nachts liet insluiten om onderdak te hebben en vanaf dat moment wist Jack ook wie zijn vrienden waren: niemand bekommerde zich over het lot van een muzikant die ooit met alle nederlandse artiesten op het podium stond, voor Jack hoefde het allemaal niet meer omdat zijn gezondheid hem steeds meer in de steek begon te laten, verlammingsverschinselen aan de linkerkant verplichte hem om het heel rustig aan te doen.



JACK NU.

Na de moeilijke tijden begon Jack steun te krijgen van dokter Hakkert, zijn vaste arts in het ziekenhuis, zij zag dat het niet goed ging met Jack en omdat Jack nooit veel zei kwam het moment dat ze er alles uittrok bij hem en dat heeft uiteindelijk geleid dat het leven van Jack weer dragelijk begon te worden en hij kreeg zelfs weer zin in liedjes te schrijven en te componeren met vrienden waar hij ook af en toe mee optreed als zijn gezondheid het toelaat.
Ook begonnen zich weer artiesten te melden die een beroep deden op Jack, dit waren o.a Hans Kraay jr, Bobby Prins, Nico Landers, Highway, Andres en ook met Jack Jersey had hij nog contact.
Inmiddels is Jack weer aardig opgebloeid en wat hij vroeger als werk deed doet hij nu als hobby en dat vind hij nu een bevrijd gevoel.
Jack heeft door een aantal dingen in zijn leven een andere kijk op het leven gekregen, in 1993 is hij voor een optreden naar Joegoslavie geweest, Jack moest optreden voor regeringsmensen in de plaats Pulla in een staatscasino wat toebehoorde aan de mensen van Milosovic, hier werd hevig gegokt met contant geld terwijl 35 kilometer verder het front was: Jack verteld, 's-nachts hoorde ik met mijn vader de schoten die in de verte klonken. Overdag mochten we onder bewaking even wandelen buiten, we zagen alleen maar mensen die bij de ruine zaten van wat waarschijnlijk ooit hun huis was, we mochten absoluut geen geld geven maar samen met de andere artiesen:Leo Nardell en de ooit beroemde Wilma besloten we om van het geld wat we verdiende levensmiddelen te kopen voor zoveel mogelijk mensen, wij werden in een limousine gereden met een ijskast en eten, maar wat wij daar gezien hebben vergeet ik nooit meer.
In de loop der jaren leerde Jack ook mensen kennen die hem weer wat moet inspraken, Coen van Orsouw:een legende in de muziekwereld, hij speelde o.a met Aznavour en Piaff, met coen begon Jack weer wat liedjes te schrijven en leerde hij ook Wim Kersten kennen waar Jack tot zijn dood mee heeft gewerkt, er zijn zelfs nog liedjes van Wim die nooit uit zijn gebracht.
Artiesten vonden ook weer de weg naar Jack en vroegen of hij weer wat wou schrijven, een van de bekendste nummers waar Jack bij betrokken is, is wel de kroegenhit:Leve de lol, wat Jack samen maakte met Dolf Schipper, Ed Nieman en Cees Vermeulen.
Vandaag de dag speelt Jack in een Hobbyband The Shuffles, samen met Hans van Liempt, Ad Damen, Jo Nijs en Henk v.d Heuvel proberen ze een muzikale reis door de tijd te maken, voorlopig blijft het bij repeteren maar wie weet zien ze hen als ouwe knakkers zijnde nog ooit wel op het podium.